Kadr ważny w filmie

Kino Pisaliśmy o aktorach, reżyserach, o montażu, muzyce - teraz czas na filmowy kadr. Szkół jest wiele, ale ci, którzy wiele oglądają filmów wiedzą doskonale, że kadr kadrowi nie równy. Kino hollywoodzkie opiera się na zupełni innych zasadach, niźli kino europejskie. Łatwo jest nawet nie wiedząc nic o producentach dojść do tego, kto jest głównym realizatorem filmu. Oczywiście sam operator kamery robiący zdjęcia na planie filmowym ma swoje przyzwyczajenia, maniery i przede wszystkim poczucie estetyzmu. Nie mniej szkoła europejska jest zupełnie różna od szkoły amerykańskiej. To w dużej mierze rozróżnia oba ośrodki filmowe.

Sam kadr jest w filmie bardzo ważny. Szczególnie w dzisiejszych czasach i technologiach, jakie zawitały do naszych domów w postaci telewizorów pracujących w systemie HD oraz kinowych multipleksach. Każdy szczegół kadru się liczy. Każdy element, nawet najmniejszy ruch jesz szalenie ważny i składa się na cały obraz, jaki oglądamy. Niekiedy nie zwracamy nawet na to uwagi, bo skupiamy się na najbardziej eksponowanych rzeczach znajdujących się w kadrze. Czytamy niekiedy napisy do filmu nie przyglądając się aż tak mocno samemu kadrowaniu. Niekiedy spoglądamy w twarz aktorów szukają odpowiedniej mimiki i emanowania nastrojami, żeby wczuć się w klimat filmu. Tymczasem sam operator kamery ma cholernie ciężką pracę, musi nam wszystko pokazać idealnie, każda scena filmu musi być dla nas czytelna i przede wszystkim estetyczna. Nie mniej trzeba wprowadzać innowacje, tylko one mogą sprawić, że dzieło z popularnego zamieni się w kawał dobrego filmu.

Kinematografia zna wiele rozwiązań związanych kadrem. Warto wspomnieć, ze to w Polsce odbywa się jeden z najlepszych festiwali filmowych dla operatorów kamer. Kilka lat temu impreza miała swój debiut. Jako pierwszy nagrodzony wystąpił słynny Gary Oldman, kamerzyści bowiem uznali, że jego twarz jest najbardziej charakterystyczna i twórcza w filmowym kadrze. To bardzo interesujące. Kiedy rozpatrujemy temat kadru w filmie, to jesteśmy skłonni przyznać, że kino amerykańskie w tym temacie jest bardzo niedbale. Kardy najczęściej są banalne. Większość operatorów na planie filmowym pracuje na zasadzie starych, utartych schematów. Niestety samo kino bardzo na tym traci, bo jeśli film nie ma wyjątkowej obsady, innowacyjnego scenariusza i fabuły, to niczym wielkim się nie wyróżnia. Można powiedzieć, ze 90% amerykańskich filmów jest takich samych – czyli nic nie wnoszących do sztuki filmowej. Tutaj zupełnie inaczej prezentują się realizacje europejskie. Przykładem może być kino skandynawskie i jego ostatnie dzieło pod tytułem „Templariusze: Miłość i krew”. Kamera „wyjeżdżająca zza pleców bohatera i ukazująca jego rozmówcę, zupełnie inny styl filmowania widać też w licznych scenach batalistycznych. Wcale nie trzeba było pryskać krwią na obiektyw kamery, by widz miał świadomość, że bitwa była krwawa i brutalna. Innym przykładem na ciekawy kadr i kompozycje obrazu może być :Pachnidło” lub też „Pan od muzyki”.

Kino nieme współcześnie

Kiedy oglądamy stare, nieme kino, to jesteśmy pod wrażeniem tego, jak bardzo posunęła się do przodu ta sztuka. Za czasów Charliego Chaplina i jemu podobnych mieliśmy bowiem możliwość oglądania produkcji wyłącznie czarno-białych, nie było też ścieżki dźwiękowej. Zamiast słów na ekranach kina pojawia…

Kino domowe

 Świat rozwija się nam w zawrotnym tempie. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu telefon był przejawem luksusu, dziś każdy z nas ma taki przy sobie, o to jeszcze nosi go w kieszeni bez potrzeby podłączania do do gniazda telekomunikacyjnego i łączenia się z centralą. W taki sposób zmieniło się nam wiele…

biografie pisarzy

 Bez niego nie było by filmu. To swoisty harmonogram prac – plan, według którego realizuje się każdą produkcję filmową. Chodzi naturalnie o scenariusz. To nieodłączny element każdego filmu, ba – nawet nie musimy się ograniczać do kina rozrywkowego. Scenariusze są niezbędne nawet do kilkusekundow…

Społeczność

Montaż jest niezwykle ważny przy powstawaniu każdego dzieła kinowego. W kinie widzimy już na wielkim ekranie sam efekt końcowy, …
 Odkąd ludzkość poznała się na kinach i filmowych produkcjach, odtąd wartość książki jakby w oczach wielu społeczeństw zmalał…

Kostiumy ważne w filmie

burleska : http://www.reveldance.pl/ Nie ma filmu bez charakteryzatora. Wbrew ogólnej opinii nie jest to sztuka łatwa. Ubieranie aktorów na planie filmowym wymaga nie tylko twórczego podejścia, ale znajomości trendów współczesnej mody – no oczywiście wtedy, gdy mowa o kinie nawiązującym do obecnych czasów. Kiedy jednak wchodzimy w inną tematykę filmową, jak na przykład science fiction, fantasy, czy też filmy historyczne. Wtedy sam charakteryzator nie wystarczy. Na filmowym planie musi si…
Więcej